بی توجهی دولت وغیرفعال ماندن شفاخانه جمهوریت کابل

ساختمان  شفاخانۀ جمهوریت کابل که درسال١٣٨٨ به هزينۀ ٢٥ ميليون دالرساخته  شده بود  تا حال غیر فعال می باشد .

این ساختمان ده منزله با ظرفيت ٣٥٠ بستر در محوطۀ اين شفاخانه به کمک کشو رچین ساخته شد.

مسوولان وزارت صحت عامه، دليل کمبود متخصصين و هزينۀ مورد نياز، را علت عدم اسمسوولان وزارت صحت عامه، دليل کمبود متخصصين و هزينۀ مورد نياز، را علت عدم استفاده ازین شفاخانه می داند .

داکترعبدالله فهيم مشاورارشد وزارت صحت عامه، گفت : فعال سازی این شفاخانۀ به ٢٦،٥ ميليون دالر نياز دارد و مصارف سالانۀ اين شفاخانه که خدمات تخصصى را عرضه می نمايد، به ١٢ميليون دالر ميرسد که دولت توانايى پرداخت آنرا ندارد.

به گفتۀ وى با بررسی شبکه آغاخان از لحاظ مقاومت ساختمان در برابر زلزله، نيازمندى هاى وسايل و تجهيزات و پرسونل صحى، گزارش و پيشنهادهاى خود را براى فعال ساختن این ساختمان،  به وزارت صحت عامه ارائه کرده است.

به گفتۀ فهميم، در صورتى تایید شدن پیشنهاد ات از سوی شورای وزیران ورییس جمهور، فعال سازى ساختمان يادشده تا ختم سال روان، کار عملى آن آغاز خواهد گردید.

شمارى ازمتخصصين امور صحى، وزارت صحت عامه را به مديريت ضعيف وعدم توجه به رفع مشکلات مردم متهم می نمایند.

داکتر عبدالسلام جلالی متخصص جراحی عمومی نیز از نبود دلچسپى مسوولين وزارت صحت عامه، به خدمات معالجوى در شفاخانه هاى دولتى و عدم درک مشکلات صحى مردم وزارت صحت عامه را مقصر می داند.

اين درحالى است.شماری از شهروندان کابل با انتقاد از مسولان دولتی نسبت به بی توجهی به مشکلات آنها خواهان فعال سازی ومجهز کردن شفاخانه با وسا یل پیشرفته طبی.هستند.

به دليل نبود امکانات پيشرفتۀ طبى در کشور، روزانه صدها تن جهت تداوى، از افغانستان به کشور های خارج می روند که مصرف تداوی آنها سالانه درحدود 25 میلیون دالرمی شود.

 

  منبع سایت خبری پژواک :http://www.pajhwok.com/

 

به‌دست qaboosjawahirpoor

بیان دیدگاه